onsdag 9 januari 2013

Tämän Amanda muisti kolme vuotta murhan jälkeen



Poliisi paljasti 2009 syyskuussa tavoitteensa saada Anneli Auerin tunnustamaan murhan. Amanda tuotiin ensimmäiseen kuulusteluun 26-08. Tässä annettiin kuitenkin ensimmäisten minuuttien aikana Amandan kertoa ilman johdattelevia kysymyksiä. Näin saatiin se vähäinen tieto, joka todella oli syöpynyt Amandan mieleen kolmen vuoden takaisista tapahtumista.

Kerronta on niin hajanaista kuin se on lapsella, joka on joutunut vakavan traumaattisen tapahtuman uhriksi. Myöhemmissä kuulusteluissa on haluttu saada esiin mm sellainen valemuisto, että Amanda olisi ensin nähnyt isänsä verisen ruumiin pää halkaistuna jo kun murhaajana oli vielä paikalla.

Kuulustelun kysymykset esittää pääasiassa poliisi eikä sosiaalityöntekijä. Näin korostuu tapahtuman luonne kuulusteluna. Viimeinen tämän sarjan kuulusteluista kolmas marraskuuta 2009 tehdään sosiaalityöntekijän johdolla vaikka poliisi yrittää ottaa ohjat käsiinsä. Siinä kuitenkaan onnistumatta.

----------
Rikosylikonstaapeli Tapio Santaojan pyynnöstä olen litteroinnut 26.8.2009 tapahtuneen Amandan puhuttelun
Läsnä: Ryk Tapio Santaoja, Ryk Jukka Harjunpää, Erikoistutkija /Sosiaalityöntekijä Satu Kivimäki Ryk Marina Toivonen ja sosiaalityöntekijä Anni Lujala.
K = Marina Toivonen
S = Satu Kivimäki
A = Amanda

Aluksi tunnin verran jaarittelua Amandan elämästä ja siten alkaa ensimmäinen kuulustel:

K: Sillä tavalla kuule Amanda nyt mennään siihen tapahtumaan sinä yönä kun sun isä kuoli ja ja siit on pitkä aika. sä et voi ihan kaikkea voi muistaa mut tota noin sen mitä sää siit muistat niin Diin kertosik sää nyt niin ihan vaik siit asti kus sää vaikka menit illalla nukkuumaan et mitä sää muistat?
A: Joo mää. menin illalla nukkumaan ja sit mää heräsin siihen ku kuulu jotain tosi kovaa räiskintää ja mää luulin et siel oli joku ukkonen tai jotain ja niin luuli muutkinn ja tota ja yritin saada unta mut sit se vaan koveni ja mä menin kysymään äidilt ja isäkältä et mikä se on sit ne sanova et se on ukkonen ja sit ja tota mä menin pois siit mää tulin koht hetken pääst takasin sit se oli jotenki se takaovi ..
K: Puhuk sää vähän kovempaa.
A: Joo sit senjälkee tota mää kattosin siel ei näkyny viel mitää iskä oli noussu sängylt se oli sängyn vieressäja äiti lepäs tai oli sillee peitto täs

VETÄÄ KÄSILLÄ "PEITTOA" RINNAN KORKEUDELLA YLÖSPÄIN

ja sit se katteli et mitä ihmet ja sit tota ne sano et mee takas sänkyy mä en oo ihan varma sanoik mää mä en muista ja sit tota mää menein mää tulin taastakas mut sit
K: Nii sit sää näit
A: Amanda itkee ja peittää silmät Iskä on lattialla
K: Mitä tapahtu mitä sää teit sen jälkeen?
A: Mä en muista
K: Ota tosta tommonen nenäliina et saat niistää.
S: ... näki siinä et iskä on lattialla
A: Sit mää en muista siin välis tais olla jotai tai se oli kai se viiminen kun mä olin iskä lattialla ja sitä ennen jossaivaihees mä kuulin sitä kaikkee kamalaa ääntä ja sit äiti oli menos soittaa hätänumeroo ja sit se pyys mua pitää sitä hetke ku se meni kattoo sit äiti yritti? suojel iskääja sit se murhaaja äijä hakkas sitä johonki tähän kohtaan

NÄYTTÄÄ OIKEALLA KÄDELLÄ LYÖNTIÄ VASEMPAAN RINTAAN

K: Entäs sit sen jälkeen
A: No sit kai siel sanottiin jotain ihmisii mitä oltiin en mä muista joo siel sanotiin jotain en mä muista mitä sanotiin puhelimes ja sit öö ja menin kattomaa ja näin iskän maas ja siin oli puukko vieres mä en muista oliks se siin vihreesee se pidin ja sit siit tuli se terä sit mä näin ku sielt kusiel oli semmoinen pieni ku siin ei ollu ovee ku siin meni olkkarii ja siit mentiin makuuhuoneesee siin ei ollu ovee se oli niinku aukinainen ja sit mä näin mä seisoin siin rajal mis meni se makuuhuoneen ja olkkarin raja ni mä näin kun se murhaaja juoksi ve sielt kulppärist päi ja pääs sielt ikkunasta .
K: Joo ja sen jälkeen? •
A: Sit mää menin kattomaan Alluu kait sit vähäajan pääst poliisit tuli Ja sitku poliisit tuli niin Allu luuli et murha oli siel pihal sit se huusi äkkii et tuo on murhaaja tuo pihal sit se poliisi ja sit se laitto aseen

NÄYTTÄÄ KUIN ASE OLISI MOLEMMILLA KÄSILLÄ EDESSÄ .
PIDETTYNÄ

ja siit kuului se ääni et oli valmiina ampumaan Mut sit se katto siel oli se poliisi joka etsi sitä
K: Joo oliko Allulla joku leikki ase vai? Kuka sen aseen
A: Sielt tuli niinku poliisi ja sit se oli sillee valmjina
K' Niin tietenkin kun hän oli kuullu
A: sit meijät vietiin jonnekkin mä en tiedä oli se joku lastenkodin tapanen hetkeks ku äiti meni sairaalaan ja iskä
K: Aika hyvin muistat vaikka siit on näin,pitkä
A: Ei se varmaan koskaan kunnol unohdu


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar